Sunday, July 24, 2011

ModE : UnKNoWn

Salam.

Dasat la sekarang update malam-malam pula yo! Rembat lappy and broadband adik sekejap. Sapa suruh tertidur tanpa menyimpan segala perkakasan komputermu itu?? Maka dengan bangganya aku pun eksploitasi lah..Ciannn tengok lappy tersebut terdampar tanpa sebab kan?

Anyway, malam-malam ni tetiba kadar tensi agak mendadak naik. Sebab....... rasie(lempang je). Hahaha....adalah kan. Takkan nak bagitahu the whole world what's happening to me kan???? Suka hati kawe la kan.

Untuk itu, cara paling mudah menurunkan tahap ketensian dalam darah adalah dengan berblogging. Walopun entry cam harammmmmmm....tapi ada aku kesah? Wahhhh....gitu you. Cara yang kedua, psiko kan diri sendiri by telling you're doing just fine. Everything gonna be okay. Secara tak langsung cara ini boleh melevel-upkan power dalaman anda. Bunyi macam "what da...." or mudah kan???

But I tell you what. Ianya tidak semudah itu. Ramai orang bunuh diri sebab tidak berjaya 'menyerap' kata-kata semangat or motivasi dari orang sekeliling or tidak cuba mendapatkan kata-kata semangat itu dari orang sekelilingnya (dengan erti kata lain, pendam sendiri. Tau-tau dah berdiri tepi jambatan nak terjun. Nauzubillahi minzalik.. Esh2..) Pernahkah kita terpikir, kata-kata semangatlah yang 'memulihkan' jiwa kita bila kita sedih? Bila kita kesusahan, apa yang kawan-kawan kita buat?? Mereka bagi kata-kata semangat yang tak putus-putus. Tapi ia bergantung kepada diri kita sendiri, samada untuk 'menyerap' atau tidak kata-kata semangat tu. Kalau kita berjaya, perasaan sedih tu akan segera hilang. Otherwise, itu yang seseorang boleh stress berminggu-minggu bahkan bertaun-taun lamanya(ecehhh........iyo o je kan aku cakap).

But seriously.

Sebab aku pernah rasa. Tak payah la aku ulang-ulang lagi cerita tu kan. Aku dah pernah cerita pun dulu... bila fikir-fikir balik rasa macam 'bodoh' pun ada. Rasa nak mengata pada diri sendiri 'What da Fff..fisshhhhhhh!'. Tak buat apa-apa pun, cuma menangis sengsorang macam orang hilan akal like.....several months?? Sejak insiden tu, selain family kawan-kawanlah yang banyak 'merawat' luka di hatiku. Ececece.... kesilapan aku terlalu hiba dengan kehilangan hanya satu cinta manusia. Sedangkan ada lagi cinta Agung kepada-Nya yang lebih suci dan tinggi martabatnya. Aku leka seketika sebagai seorang hamba. Alhamdulillah, Allah memudahkan segalanya dan aku redha.

Oleh itu, rakan-rakan taulan sekalian dan untuk diri saya juga..bercintalah berpada-pada. Kalau putus di tengah jalan pun, jangan terlalu bersedih or tensi, jangan andaikan kiamat bakal menjelma esok. Setiap yang berlaku ada hikmahnya dan semuanya di dalam pengetahuan Allah... berdoalah dan rapatkan diri kepada Allah. Insya Allah hati kita akan tenang.

Jangan ambil jalan singkat dengan terjun bangunan, terjun tasik, or terjun apa-apalah dengan harapan masalah anda akan selesai. Hiduplah dengan penuh redha dan sabarrr. Kerana dirimu begitu berharga(baca dengan nada seperti dalam iklan).

And to tell you the truth, my friends and families are the main reasons why I still standing rite here. Full of energy. Ready to fight on my own. They are the most important things I ever have. Thank you to aaalllllll of you. You know who you're.=)

So, kawan-kawan, sapa yang tensi-tensi tu, let's say 'POWERRRR!!! LEVEL-UP!!!' and continue to smile.

May peace be upon you!

No comments: